Италианското ведомство за защита на конкуренцията, което отговаря също така и за потребителската защита в Италия (L’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) ще наложи санкции на двете големи нискотарифни компании Wizz Air и Ryanair, видно от прессъобщение на сайта на ведомството.
Органът е приключил преписките срещу авиокомпаниите, започнати през септември и октомври 2018 г. В тази връзцка не може да не направи впечатление бързото приключване на производството, особено в сравнение с практиката на КЗК. Според изводите на ведомството новата политика на авиокомпаниите относно заплащане на багажа е нелоялна търговска практика. Аргументът е, че така те заблуждават потребителя за действителната цена на билета, като не включват в основната тарифа съществен елемент от договора за въздушен транспорт, който е „големият ръчен багаж“. Тук следва да се отбележи, че по българското право “нелоялната търговска практика” е нарушение по смисъла на Закона за защита на потребителите, но също така въвеждането в заблуждение на потребителите представлява и нелоялна конкуренция, доколкото уврежда интересите и на конкурентите чрез пренасочване на потребителското търсене. Това дублиране идва от факта, че с едно и също нелоялно действие се увреждат както интересите на потребителите, така и тези на конкурентите. Тази логика е залегнала и в анализа на италианските антимонополисти.
Нарушението заради което авиокомпаниите са наказани, е, че от 1 ноември 2018 г. двете дружества позволяват на пътниците да превозват само една малка чанта, която да бъде поставена под седалката, при това със значително намаляване на наличното пространство (съответно – 65% и – 52%) като останалото пространство в самолета се използва за новите платени услуги. Разследването обаче е установило, че съгласно потребителските навици почти всички пътници пътуват с т.нар “голям ръчен багаж” т.е. такъв, който вече ще се заплаща. По тази причина се прави изводът, че цена без включен голям ръчен багаж не представлява интерес за потребителите и съответно афиширането на такава ги заблуждава. Органът се аргументира също с това, че според европейското законодателство за въздушния транспорт, предвидимите и неизбежни добавки трябва да бъдат включени в цената на основната услуга, представена след първия контакт, и следователно не могат да бъдат отделени от това с искането за допълнителни суми.
Отделянето от тарифата на съществена, предвидима и неизбежна услуга за почти всички пътници е оценено като непрозрачно повишаване на цените. Изтъква се, че в почти всички случаи потребителбите ще се наложи да платят цена, която е по-висока от тази, която им е представена. Това от своя страна препятства и процеса на сравнение с цените на останалите превозвачи. Именно в това препятстване се съдържа и увреждането на конкуренцията. Потребителят вижда цените на два конкурента и според това, което вижда, обявената цена на нискотарифната компания е по-ниска (и то вероятно значително) от тази на неговите конкуренти. В резултат на това потребителят влиза в сайта на нискотарифния превозвач. В хода на закупуването на билита се оказва, че цената не е тази която той е видял. Потребителят обаче вече се е насочил да закупи билет от нискотарифната компания. Увреждането на конкурентите би било факт и акот след добавката на цената за багажа крайната цена на нискотарифните компании остане по-ниска от тези на конкурентите. Това е така защото когато сравнява цените, потребителят сравнява цените спрямо предоставяното качество и съответно размерът на разликата в цената също има и то определящо значение. Тук трябва да се посочи, че практиката на българската КЗК и ВАС е, че самото насочване към сайт на нелоялен търговец вече е нарушение и е нелоялна конкуренция, дори на този сайт вече информацията да е поднесена коректно.
На Ryanair и Wizzair са наложени глоби съответно в размер на 3 милиона евро и 1 милион евро.
1 коментар за “Санкции за нискотарифните самолетни компании в Италия”