Картели при детските продукти

С две решения КЗК наложи санкции за едно от най-тежките нарушения при продажбата на детски продукти

С две свои решения от миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията е наложила санкции за нарушена ценова конкуренция. С едното решение е разкрито участието в забранено споразумение за определяне на цени на дребно на продукти, свързани с отглеждане на бебета и грижа за майката, а във второто решение освен, че става дума за определяне на цени на дребно, е коментирано също така и наличието на ограничаване на търговията чрез определяне на различни отстъпки според това дали продажбата става онлайн или във физически магазин.

Общото в решенията не е само, че пазарите са свързани и че става дума за система от договори, чрез които се постига уеднаквяване на цените, но също така, че те са разултат от оплакване от страна на потребител. Това по принцип е рядкост, тъй като по-често Комисията бива сезирана от недоволни конкуренти (преди всичко за нелоялна конкуренция) или от недоволни бизнес партньори (при злоупотреби с господстващо положение например). За картелите действително е логично да се очаква да са вследствие на самосезиране, но по-обичайно би било самосезирането да е предизвикано от извършен секторен анализ или да е инспирирано от друга предходна преписка. Обичайно се възприема, че потребителите следва да търсят правата си преди всичко пред Комисия за защита на потребителите, а не пред КЗК, но тези решения са показателни, че картел може да бъде разкрит и в резултат на активни потребители. Вярно е, че така те по-трудно могат да защитят личния си интерес, отколкото с жалба пред КЗП, но пък крайният ефект от тяхната бдителност така е още по-сериозен.

Друго, което прави впечатление в решенията е, че все по-често решенията на Комисията за картели са свързани с извършени внзапни проверки в офисите на дружествата. В тази връзка следва да се напомни, че от началото на годината КЗК вече разполага с правомощия да проверява и личните автомобили и домове на управители на заподозрени в картел търговци. Проверки по сегашните казуси са били извършени както в обектите на двата големи дистрибутори, които са наказани с отделните решения, така и на небезизвестната верига “Хиполенд”. Хиполенд обаче не е наказан. Изобщо в двете решения прави впечатление, че са наказани единствено дистрибуторите на едро, които са влезнали в споразумения със своите клиенти – търговците на дребно. Това е новост в практиката на КЗК, защото в досегашни случаи в подобни “вертикални” споразумения тя е наказвала всички страни в отделните договори, включително без те да са знаели, че дистрибуторът/производителят, с който са се договаряли, е сключвал договори и с други техни реални или потенциални конкуренти

В прессъобщението си Комисията обръща внимание, че според това, което е установила, и двата доставчика са координирали с партньорите си цените на дребно към крайните потребители, периодите на различни намаления, участващите в тях продукти и конкретната промоционална цена. Установени са и съпътстващи действия за стимулиране и подпомагане изпълнението на картелите.

Основната вреда за пазара и потребителите от такива практики е, че се намалява вероятността някой от търговците на дребно да предложи на клиентите си по-ниски цени. Споразумявайки се за предлаганите цени, участниците в картелите се отклоняват от принципа, че “пазарът решава”.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *