Обвиненията към Google са за използване на антиконкурентни тактики, за да поддържа и разширява монопола си на пазара на услуги за общо търсене, рекламиране в търсене и обща текстова реклама
По статията работи: Пепи Кузева под редакцията на адв. Христо Копаранов
Министерството на правосъдието на САЩ обвини Google в изграждането на незаконен „монопол“ върху ключови елементи на интернет – търсенето, рекламата в мрежата за търсене и общата текстова реклама. В дългоочакваното дело министерството обвини Google, че сключва сделки с други пазарни гиганти като Apple и ограничава конкуренцията чрез ексклузивни договори и споразумения.
Твърди се, че Google незаконно защитава господстващото си положение на пазара на търсене и на пазара на рекламиране в търсенето, със сделки, сключени с компании като Apple. Mинистерството на правосъдието също атакува договори, които Google има с производители на смартфони, използващи операционната система Android на Google, изисквайки от тях да инсталират търсачката му по подразбиране. Така и САЩ обръща внимание на тази практика на Google, след като преди две години Европейската комисия наложи рекордна глоба на технологичния гигант защото компанията е изисквала практически принудително от производителите на смартфони с Android да инсталират предварително нейните търсачки и приложения за сърфиране в интернет.
От министерството излагат аргументи в насока, че Google сключва сделки с Apple, мобилни оператори и други производители на телефони, за да превърне търсачката в най-предпочитана, а понякога и единствена опция за потребителите. Тези сделки отразяват около 80 % пазарен дял в сферата на търсенето. Google изчислява, че почти 50% от търсения трафик е възникнал на устройства на Apple през 2019 г. Тъй като това е много голяма част от заявките му, Google плаща на производителя на iPhone около 8 до 12 млрд. долара годишно, за да остане опция по подразбиране на iPhone, iPad и Mac.
„Значителен брой субекти – обхващащи големи публични корпорации, малък бизнес и предприемачи – зависят от Google за трафик и никоя алтернативна търсачка не служи като заместител“, се казва в издаден в началото на месеца доклад на министерството. Законодателите призоваха за по-агресивно прилагане на антитръстовите закони и за това Конгресът да обмисли тяхното укрепване. Те обвиниха също Apple, Amazon и Facebook в злоупотреба с пазарната си сила.
Проверката отразява как Google се е превърнало в доминиращ играч в комуникациите, търговията и медиите през последните две десетилетия. В жалбата си Министерството на правосъдието посочва, че действията на Google са навредили на потребителите, като задушават иновациите, намаляват избора и намаляват качеството на услугите за търсене, включително поверителността на потребителските данни.
Google отдавна отрича обвиненията в нарушения на антитръста и се очаква компанията да се бори с усилията на правителството, като използва глобалната си мрежа от адвокати, икономисти и лобисти. Компанията казва, че има силна конкуренция на пазара за търсене, като повече хора намират информация на сайтове като Amazon. От друга страна се твърди, че предоставяните услуги са в полза на малкия бизнес и са насочени конкретно към тази група от потребители. Главният юридически директор на компанията посочва в своя публикация в блог, че „Хората използват Google, защото избират него, а не защото са принудени или защото не могат да намерят алтернативи“. Посочено е още, че не е трудно за потребителите да превключат настройките по подразбиране от Google на друга търсачка. В тази връзка обаче следва да се спомене, че конкурентното право държи сметка по-скоро за това дали е налице доминация, а не толкова на причините за нейното възникване. Разбира се, те биха се взели предвид, но едва ли може да се очаква да оправдаят опитите да се използват определени практики за допълнително изтласкване на участници от пазара.
За да успее да наложи санкциите, Министерството на правосъдието трябва да докаже две неща:
- че Google е доминиращ в търсенето и
- че сделките му с Apple и други компании ограничават конкуренцията на пазара за търсене.
Това е така, защото принципно положение е, че не е забранено да се притежава господстващо положение (доминация), а е забранена единствено злоупотребата с него. От друга страна определени практики, целящи повишаване на пазарния дял, са забранени само на тези предприятия, които имат пазарната мощ силово да наложат тези практики и така да ликвидират окончателно конкуренцията на пазара.
Американският антитръстов закон има за цел да насърчава иновациите и да помага на потребителите, а не да накланя конкурентните условия в полза на определени конкуренти или да затруднява хората да получат услугите, които искат. Следва да се отбележи, че други правителства са по-агресивни към големите технологични компании. Както беше споменато, през последните години, както ЕК, така и отделните ведомства за защита на конкуренцията в Европейския съюз, заведоха няколко антитръстови дела срещу Google, фокусирани върху търсачката, рекламния бизнес и мобилна операционна система Android.
Делото, което може да продължи с години, може да предизвика каскада от други антитръстови дела. Около четири дузини щати и юрисдикции, включително Ню Йорк и Тексас, са провели паралелни разследвания и се очаква някои от тях да подадат отделни жалби срещу компанията по повод наложената монополна позиция върху технологиите за онлайн реклама.
Източници:
1. New York Times:
- https://www.nytimes.com/2020/10/20/technology/google-antitrust.html?action=click&module=RelatedLinks&pgtype=Article;
- https://www.nytimes.com/2020/10/06/technology/congress-big-tech-monopoly-power.html
- https://www.nytimes.com/2019/06/11/technology/antitrust-hearing.html
2. Google Blog:https://blog.google/outreach-initiatives/public-policy/response-doj