КЗК се самосезира за олиото

КЗК обяви на сайта си, че се е самосезирала срещу Билла България (на 16-и март КЗК се самосезира на същото основание и срещу Кауфланд) във връзка с проблемите, свързани с продажбата на олио през последните няколко дена. Следва да се отбележи, че, противно на редица очаквания, преписката на КЗК не е свързана със съмнения за спекула. КЗК в общия случай няма правомощие да контролира нивата на надценките. Такава намеса реално не би била и необходима в случаите на нормална ефективна конкуренция. Икономическата логика подсказва, че ако пазарът функционира нормално и предприятията реално се конкурират, те не биха имали стимул за непазарно вдигане на цените. При наличие на ефективна конкуренция без господство или картел, ако един търговец вдигне цените, потребителите не биха пазарували от него, а от негови конкуренти, които биха се възползвали от ситуацията и посредством ценова конкуренция биха привлекли клиентите с ниски цени. Разбира се, не това би била ситуацията в случай на разбирателство между предприятията по отношение на това на какви цени да предлагат стоките. Именно такъв ценови картел би бил едно от най-тежките нарушенията на конкурентното право. Друг случай на нарушение на конкурентното право при т.нар свръх-цени би бил налице, ако има предприятие, което притежава господстващо положение. В този случай предприятиято би могло спокойно да вдига цените и няма кой да продава на по-ниски цени. Именно затова нарушение би било налице.

Специално търговията на хранителни продукти е особен случай, защото това е единствения сектор, чиято секторна регулация е уредена в общия Закон за защита на конкуренцията. В нова глава от закона, приета миналата година, се предвиждат забрани за определени практики на купувачи на хранителни продукти спрямо продавачите. Т.е. предвидени са забрани големите търговски вериги да налагат определени условия на своите доставчици, а не е регулирано какви цени да се прилагат от търговците към крайните клиенти.

В конкретния случай нито един от тези случаи не е налице. Затова и производството пред КЗК ще бъде за евентуално извършена нелоялна конкуренция. Прави впечатление в случая, че се прави самосезиране за нелоялна конкуренция. Това е като цяло изключение, защото случаите на нелоялна конкуренция по принцип засягат конкурентите и най-често започват в резултат на жалба. Самосезиранията са обичайни за картели и злоупотреби. Конкретно във връзка с цената на олиото обаче въпросът стана обществено значим и вероятно общественият натиск има връзка със започване на производството. Преписката е свързана с това, че Комисията има съмнения относно това, че е извършвана масирана реклама, в това число чрез рекламни брошури на олио на промоция, а реално не са били налице достатъчно количества, които да задоволят търсенето. Практически КЗК се съмнява, че потребителите са били подведени да влезнат в магазина, вярвайки, че вътре ще намерят евтино олио, а реално това не се е случило. По този начин биха били увредени конкурентите на Билла, защото веднъж влязал в този магазин, потребителят е много вероятно да пазарува различни други продукти от него, а не от други места.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *